dimarts, 16 de juny del 2009

Por a volar

Aquesta tarda, mentre feia un descans després de fer un dels últims exàmens que em queden per finiquitar aquest segon any de carrera, parlava amb una benvolguda amiga. I tot just ha arribat un moment on ella m'ha dit que no faria un viatge que tenia planejat perquè després del que ha passat amb l'avió d'Air France, li fa por volar.

La por a volar, és la més extensa entre la població mundial, i es basa en el simple argument que el ser humà es capaç de moure's per terra i per mar des de fa milers d'anys, però fa poc més de 100 anys que els germans Wright van fer volar un avió per primer cop, i no arriba a 70 anys el temps que els avions porten carregant passatgers. La societat actual té la mateixa por a volar, que la que tenien els sers primitius a viatjar en carruatges o a cavall, o la que més tard tindrien les societats egípcies, gregues, romanes, etc. a navegar amb vaixell. A tot això s'ha de sumar el factor catàstrofe, les possibilitats de sobreviure a un accident d'avió són baixes, i els avions carreguen entre 150 i 500 (o inclús amb el nou A380 d'Airbus) 800 passatgers, un sol accident implica la mort d'un alt nombre de persones. És per això que alguns m'han dit, "fixa't si son catàstrofes que quan un avió s'estavella, durant setmanes inclús mesos es parla d'ell".

A aquesta afirmació m'agrada sempre contestar "Acàs podrien els mitjans parlar de l'accident del 330 d'Air France si en aquestes dues setmanes s'haguessin estavellat 5 avions més?" I aquesta és avui dia la realitat. L'avió és el mitjà de transport més segur del món. Les probabilitats de morir a un cotxe, a un vaixell, a un tren, a un autobús, a una moto, a una bicicleta i fins i tot com a vianant creuant un carrer són majors que les de morir a un avió. Actualment sols 1 de cada milió d'avions que s'enlairen pateix algun tipus d'avaria (sense significar això que l'avió arribi a estavellar-se). Fent una ullada a les estadístiques, el passat any 2008, a tot el món, van morir 876 persones en accidents d'aviació. A la carretera i només a Espanya van morir 3082 persones (i cal dir que Espanya no figura entre els països on més desplaçaments de cotxe hi han). No obstant, i veient com de fàcil és morir a dins d'un cotxe, sona esperpèntica la frase "tinc por a viatjar en cotxe".

Per últim, l'avió és l'únic mitjà de tranport on una sola causa no pot ser mai desencadenant d'un accident, sempre s'ha de donar una cadena d'errors, a vegades prou llarga perquè un avió s'estavelli. Un cotxe a 120 km/h perd una roda i té un accident on poden haver morts. Un avió volant en creuer a 900 km/h perd un motor i té capacitat suficient per arribar a un aeroport i fer un aterratge en condicions normals.

La por a volar, es com la majoria dels temors, irracional, i també està basada en el desconeixement que popularment es té d'un avió, molta gent sap que vol dir "posar 4a marxa" (encara que mai hagi conduït un cotxe) i poca gent sap que es "desplegar els flaps en posició 1" Per cert, si tot el món sapigues que abans d'enlairar-se, els flaps han d'estar desplegats, i al mirar per la finestreta de l'avió d'Spanair haguessin vist que no ho estaven i haguessin avisat al pilot, es possible que l'accident del passat agost a Barajas, s'hagués evitat.

Després d'una conversa semblant a aquesta, aquella amiga que no volia volar, va accedir a pujar a un avió, ignorant que el 330 d'Air France no va arribar al seu destí